Treed met Eastpackers in het spoor van de Zijderoute, een epische treinreis van 7500 kilometer door vier landen: van de Baltische Zee in het noorden van Europa, naar de monding van de Wolga in het zuiden van Rusland, langs de Kaspische Zee, door de woestijn van Oezbekistan, het hoogebergte van Kirgizië tot de steppen van Kazachstan. Onze Zijderoutereis per trein is een unieke combinatie van de mooiste historische steden en de meest indrukwekkende natuurgebieden in Rusland, Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizië. Deelname is al mogelijk vanaf € 1799, inclusief visa!
Eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen oost en west. Hoewel de term zijderoute suggereert dat het om één route ging, hebben er in de loop der eeuwen verschillende routes bestaan tussen China en Europa. Ook waren er vaak op eenzelfde moment verschillende routes tegelijk in gebruik. Anno 2019 creëert Eastpackers haar eigen versie van de Zijderoute, van Sint-Petersburg en Moskou via de Kaspische Zee langs de voormalige Zijderoutehoofdsteden Buchara, Samarkand en Tashkent in het moderne Oezbekistan, naar de valleien van Kirgizië en steppen van Kazachstan.
Uitgebreide stadswandelingen, natuurtochten en een kennismaking met de lokale (culinaire) cultuur zijn een belangrijk onderdeel van deze ontdekkingstocht. Je legt de gehele reis af per trein en slaapt zeven nachten aan boord van de verschillende treinen die het onmetelijke Rusland en Centraal-Azië doorkruisen. Onderweg maak je echter een groot aantal stops waardoor je zowel het landschap als de lokale cultuur langzaam ziet veranderen. T0ijdens de treinreizen kun je in de coupé’s van de Eastpackers University bovendien je kennis bijspijkeren over de Russische (revolutionaire) geschiedenis, de Zijderoute en cultuur van Centraal-Azië. We verstrekken verschillende e-books in onze eigen boekenclub en je kunt gratis gebruik maken van onze grote collectie (reis)spellen. Als deelnemer aan deze reis kun je ook voor slechts € 15 extra deelnemen aan onze masterclass Russische Cinema die we ter voorbereiding in het voorjaar van 2019 organiseren.
En het mooiste? Deze reis bieden we aan vanaf slechts € 1799. De route van Eastpackers wordt door geen enkele andere reisaanbieder in Nederland aangeboden. Bovendien is onze Zijderoutereis meer dan € 1000 goedkoper dan vergelijkbare reizen kosten bij organisaties zoals Koning Aap, Djoser en Sawadee. Zo maakt Eastpackers droomreizen voor iedereen betaalbaar.
Alles over deze reis
Wanneer je met de trein door deze landen reist, zul je bovendien zien hoe ontzettend divers elk individueel land is. Van het rijke Sint-Petersburg met haar fantastisch bewaard gebleven tsaristische architectuur naar de moderne metropool Moskou, het Sovjetwalhalla Volgograd (Stalingrad) en het verstilde Astrachan, laat Rusland haar vele gezichten zien. In Centraal-Azië is dit niet anders: oud en nieuw, mooi en lelijk, rijkdom en traditie wisselen elkaar eindeloos af en vormen samen de fascinerende historische en culturele lappendeken die je in deze reist ontdekt.
We beginnen de reis dus in Rusland, in Sint-Petersburg. Deze stad werd op 27 mei 1703 gesticht door Peter de Grote als 'venster op het Westen' en werd in 1713 de hoofdstad van Rusland. De stad is overigens niet vernoemd naar haar stichter, maar naar de apostel Petrus, de beschermheilige van de stad. Sint-Petersburg werd vooral bekend als tsaristisch pronkjuweel en verloor daarom haar status van hoofdstad toen de communisten in 1917 de macht overnamen. Nochtans is veel van de 19e eeuwse architectuur bewaard gebleven. Met het Mariinski theater (waar we een voorstelling bezoeken) en het Hermitage museum (staat ook op het programma) bezit het bovendien twee van de meest belangwekkende culturele instellingen ter wereld.
Na drie dagen Sint-Petersburg brengt de eerste nachttrein van deze reis ons naar Moskou: hoofdstad van Rusland en – ondanks de beperkte politieke vrijheid vandaag de dag – verrassend modern en levendig. We bezoeken het centrum van de Russische macht van vroeger (inclusief het mausoleum van Lenin) en vandaag (het Kremlin en de Doema) en reizen door het prachtige metronetwerk naar de meest indrukwekkende voorbeelden van moderne en stalinistische architectuur.
Na het bezoek aan Moskou volgen we de machtige Wolgarivier, tot aan haar monding bij de Kaspische Zee. Onderweg maken we een stop met overnachting in Volgograd, het voormalige Stalingrad en één van de grootste strijdtonelen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De stad werd in 1925 genoemd naar Joseph Stalin, die een grote rol speelde in gevechten hier tijdens de Russische Burgeroorlog. Na de dood van Stalin werd de stad genoemd naar de rivier die haar doorsnijdt. Momenteel is Volgograd één van de grootste steden van Rusland (1 miljoen inwoners) en vooral bekend vanwege het reusachtige Tweede Wereldoorlog Monument op een heuvel buiten het centrum. Het Moeder Moederland standbeeld is het grootste ter wereld.
Van Wolgograd is het nog zes uur met de trein tot Astrachan, kaviaarhoofdstad, en gelegen aan de Wolgadelta die ongeveer 100 km verderop uitmondt in de Kaspische Zee. Astrachan is één van de Russische steden met een Kremlin, een versterkte stadskern die de belangrijkste Russische steden in de 14e tot 17e eeuw kregen als alternatief voor de stadsmuren die in West-Europa populair waren. Een Kremlin was altijd klein en omsloot enkel het centrale gedeelte van de stad, waar zich de belangrijkste paleizen en religieuze gebouwen bevonden.
Astrachan is tevens ons vertrekpunt voor de reis met de Trans-Kaspische Spoorlijn. Deze lijn volgt het traject van één van de belangrijkste voormalige zijderoutes en werd in 1906 na meer dan dertig jaar van werkzaamheden geopend. De reis van Astrachan, via het westen van Kazachstan door de semi-autonome republiek Karakalpakstan naar Nukus, onze eerste halte in Oezbekistan, duurt ongeveer twee dagen. Nukus (300.000 inwoners) is een weinig aantrekkelijke stad, middenin de woestijn, enkele uren ten zuiden van de dorre zoutvlakten die het nagenoeg verdwenen Aralmeer heeft achtergelaten.
Maar toch is Nukus het bezoeken waard. Want hier, in de hoofdstad van het arme Karakalpakstan, bevindt zich de grootste collectie ter wereld van verboden Russische kunst uit de communistische tijd. Juist vanwege haar desolate ligging kon hier een wonder geschieden. Tijdens de reis zullen we uitgebreid stilstaan bij het verhaal van de plaatselijke museumdirecteur die, met gevaar voor eigen leven, list en soms bedrog, honderden kunstwerken vanuit de hele Sovjet-Unie naar Nukus smokkelde. Ze worden nu tentoongesteld. Ter voorbereiding op deze reis tonen we de mooie documentaire “Desert of Forbidden Art”, die het verhaal over het museum vertelt.
Vanuit Nukus reizen we door naar Samarkand, één van de fraaiste historische steden aan de Zijderoute. De Mongoolse krijgsheer Timoer Lenk maakte Samarkand in 1370 de hoofdstad van zijn grote rijk. Veel van de historische gebouwen die nog te zien zijn, zijn van Timoers hand. Hoewel hij een militair genie was – hij verloor geen enkele veldslag nadat hij in 1370 volledig aan de macht was gekomen – wist Timoer geen effectief opererende regering neer te zetten, waardoor hij gebieden vaak opnieuw moest veroveren nadat ze in opstand waren gekomen. Meestal ging dit gepaard met onmenselijke wreedheden, zoals het bouwen van torens met afgehakte hoofden, waardoor hele regio’s ontvolkt raakten. Vanuit Samarkand maken we een dagtocht naar het 2 uur verderop gelegen Buchara, de andere historisch-culturele parel van Oezbekistan.
Na de Zijderoutesteden maken we ons op voor een spetterend slot van deze reis in het overweldigende natuurschoon van Centraal-Azië. De hoofdsteden van Oezbekistan en Kirgizië (Tashkent en Bishkek) zijn verrassend prettige, groene steden, die je de gelegenheid bieden om je kleding te wassen, lekker te eten en wat bij te slapen. Je zult je energie namelijk nodig hebben voor een drietal spectaculaire trektochten (deels per paard) door de bergen van Kirgizië. Valleien, watervallen en bergmeren wisselen elkaar hier af, omzoomd door de majestueuze toppen van het Tian Shah gebergte. Deze uitloper van de Himalaya is op verschillende plekken ruim 5000 meter hoog. Tijdens deze reis klimmen we tot maximaal 3800 meter
Onderweg naar het wandelaarsparadijs Karakol (in de winter een populair, zij het wat primitief, skigebied), houden we halt aan het Issy-kul meer. Hoewel het meer op 1800 meter hoogte ligt en wordt omringd door met sneeuw bedekte bergpieken, bevriest het nooit, waardoor het de Kirgizische naam Ysykköl ("warm meer") heeft gekregen.
Issy-kul was lange tijd een rustplaats aan de zijderoute van het Verre Oosten naar Europa. In de Sovjettijd groeide het meer uit tot een belangrijk vakantieoord waar ook veel hoge partijleden van de CPSU naartoe kwamen. Er ontstonden toen een groot aantal sanatoria, pensions en vakantiehuizen langs de noordelijke oever van het meer. Wij nemen de minder toeristische route langs de zuidoever, waar we overnachten in een typische Kirgizische yurt, een zomertent op de steppe. Onze yurt is een goede uitvalsbasis voor een wandeling naar de watervallen van Barskoon en de sprookjesachtige Szkaka Canyon (szkazka betekent sprookje in het Russisch).
De canyon nabij Barskoon is een voorproefje voor wat bekend staat als de “grand canyon van Centraal-Azie”. Deze canyon, Charyn genaamd, net over de grens met Kazachstan, is nagenoeg geheel verlaten, en juist daarom enorm indrukwekkend om doorheen te lopen. Op dat moment heb je er overigens al twee indrukwekkende, fysiek uitdagende trektochten opzitten in de omgeving van Karakol. In het valleidorp Jergala maak je een unieke tocht door de bergen (op 3000 meter hoogte) per paard en overnacht je bij een lokale familie. Je eet een traditionele maaltijd (ook vegetarisch mogelijk). Vanuit Karakol onderneem je ook de langste hike van de reis: 25 kilometer door de mooiste berglandschappen van Centraal-Azië.
De Charyn canyon en natuurtochten vormen zodoende het slotstuk van zes indrukwekkende dagen in de natuur. We eindigen de reis in Almaty, tot 1997 de hoofdstad van Kazachstan. Almaty is gemoedelijk, groen en een uitstekende plek om alle indrukken van de afgelopen weken te verwerken.
Voor deelnemers aan deze reis kost deelname slechts € 15 voor 4 bijeenkomsten (normale prijs € 10 per bijeenkomst).
Je kunt voor deze reis kiezen uit verschillende boekingsopties. Je kunt hierbij kiezen voor de laagste prijs of voor meer flexibiliteit.
Onze prijs dekt de kosten voor de vluchten van Nederland naar Rusland en terug van Kazachstan naar Nederland, alle vervoer ter plekke inclusief nachttreinen (4-persoons coupé's), overnachtingen in comfortabele accommodaties, alle rondleidingen, activiteiten en museumbezoeken, Eastpackers University, e-books, spellen, dagelijks ontbijt, wifi in de accommodaties, visum voor Rusland en Oezbekistan
Het deelnemersbedrag dekt alle genoemde kosten, maar is exclusief reisverzekering.
Je kunt onze masterclass Russische cinema super voordelig bijboeken. Tijdens 4 avondvullende bijeenkomsten krijg je 4 films te zien met inleiding en nabespreking door onze Ruslandexperts. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagavond 14 maart, 28 maart, 16 mei en 27 juni in Utrecht of Amsterdam. We vertonen (o.v.b.) Battleship Potemkin (1921), The Cranes are Flying (1957) en Moscow does not Believe in Tears (1979), Burnt by the Sun (1994), Leviathan (2014). .
Waarom kiezen voor Eastpackers?
Veelgestelde vragen
Eastpackers maakt zo min mogelijk gebruik van speciaal afgehuurde busjes en dure externe touroperators omdat we vinden dat dit een authentieke ervaring en kennismaking met de lokale cultuur in de weg staat. Omdat we, waar mogelijk, met het lokale vervoer reizen (treinen, trolleybussen, busjes) krijg je een betere indruk van het land, maar moet je wel rekening houden met minder comfort. In de treinen is over het algemeen geen airco en wifi aanwezig. De kwaliteit van de wegen is wisselend, maar in Kirgizië en Kazachstan over het algemeen heel anders dan je in Nederland bent gewend. Voertuigen leggen soms niet meer dan 30 kilometer per uur af over bochtige bergpassen vol met gaten en overstekend vee.
Accommodaties zijn eenvoudiger dan je in Europa gewend bent. In Rusland slaap je in (zeer) moderne hostels of nette hotels. In Kazachstan, Oezbekistan en met name Kirgizië moet je rekening houden met eenvoudige accommodaties. Soms moet het programma kort van te voren worden aangepast. De ervaren reisleider van Eastpackers zoekt altijd een passende oplossing en neemt je veel (uitzoek)werk uit handen, maar houd er rekening mee dat niet alles zal gaan zoals van te voren gepland.
Tot slot moet je rekening houden met heel wisselend weer. In Rusland en Kazachstan is de temperatuur over het algemeen comfortabel, hoewel hittegolven voorkomen. Oezbekistan is zeer warm (35 - 40 graden), maar heeft een aangenaam lage luchtvochtigheid. In de Kirgizische bergen kan het sneeuwen, maar meestal ligt de temperatuur hier tussen de 10 en 20 graden. In het binnenland is het 10 tot 15 graden warmer. .
Het visum voor Rusland moet je van te voren, in Nederland aanvragen. Eastpackers regelt de verplichte visumuitnodiging voor je. Alle visumkosten zijn inbegrepen in het deelnemersbedrag. Tegen een meerprijs handelen wij je visumaanvraag zelfs helemaal af. We brengen je paspoort dan naar de Russische ambassade en halen het ook weer op.
Het visum voor Oezbekistan kun je zelf online aanvragen. Je ontvangt hiervoor een instructie. De kosten krijg je terug in de vorm van maaltijdtegoed tijdens de reis.
Niet inbegrepen zijn optionele kosten voor ingecheckte bagage in het vliegtuig (tot maximaal € 80 afhankelijk van grootte en gewicht) behalve wanneer je een Plus of Premium pakket boekt en (reis)verzekeringskosten.
Omdat wij werken zonder winstoogmerk zijn onze prijzen gemiddeld slechts de helft van vergelijkbare aanbieders. Vergelijkbare (groeps)reizen kosten bij aanbieders zoals Djoser meer dan € 2700 en zijn exclusief excursies en visa. Bij Eastpackers zijn alle excursies inbegrepen. Wil je een museum of monument bezoeken dat geen onderdeel is van het programma? Dan betaalt Eastpackers deze kosten vaak ook. Wij vinden het namelijk belangrijk om deelnemers de gelegenheid te bieden om meer te leren over de geschiedenis en cultuur van de landen die we bezoeken.