Eastpackers organiseert opnieuw de ultieme zomerreis naar het land van de rijzende zon: Japan. De reis ernaartoe is bijzonder, want die begint ruim 10.000 kilometer verderop, in de Russische hoofdstad Moskou. Vanaf hier reis je, met de Transsiberië Express, naar Vladivostok, voordat je met het vliegtuig de Japanse Zee oversteekt. Onderweg stop je in liefst zeven Russische steden en ontdek je 3 nationale parken. Deze reis is daarmee de ultieme combinatie van stedentrip, culturele ontdekkingstocht, treinreis en natuurtocht. Deelname is al mogelijk vanaf € 1999, inclusief visa!
In tegenstelling tot andere georganiseerde reizen met de Transsiberië Express nemen wij ruim de tijd voor een kennismaking met het Siberische deel van Rusland. Je maakt tussenstops met overnachting in Jekaterinenburg, Novosibirsk, Krasnojarsk, Irkutsk, Chita, Khabarovsk en Vladivostok, voordat je na ruim twee weken in Rusland verder reist naar Japan voor de ultieme afsluiting van jouw Eastern Dream avontuur. In Japan reis je van de oude keizerlijke hoofdstad Nara, via de tempels van Kyoto, de vulkanen rond Mount Fuji en de stranden van Enoshima naar de bruisende hoofdstad Tokyo.
Uitgebreide stadswandelingen, natuurtochten en een kennismaking met de lokale (culinaire) cultuur zijn een belangrijk onderdeel van deze ontdekkingstocht. En tijdens de treinreizen kun je in de coupé’s van de Eastpackers University je kennis bijspijkeren over de Russische (revolutionaire) geschiedenis en Japanse taal & cultuur. We verstrekken bovendien verschillende e-books in onze eigen boekenclub en je kunt gratis gebruik maken van onze grote collectie (reis)spellen. Als deelnemer aan deze reis kun je bovendien voor slechts € 15 extra deelnemen aan onze masterclass Russische Cinema die we ter voorbereiding in het voorjaar van 2019 organiseren.
En het mooiste? Deze reis bieden we aan vanaf slechts € 1999. Dat is bijna € 2000 goedkoper dan een vergelijkbare reis kost bij Djoser. Zo maakt Eastpackers droomreizen voor iedereen betaalbaar.
Alles over deze reis
We beginnen de reis dus in Moskou: hoofdstad van Rusland en – ondanks de beperkte politieke vrijheid vandaag de dag – verrassend modern en levendig. We bezoeken het centrum van de Russische macht van vroeger (inclusief het mausoleum van Lenin) en vandaag (het Kremlin en de Doema) en reizen door het prachtige metronetwerk naar de meest indrukwekkende voorbeelden van moderne en stalinistische architectuur.
Na het bezoek aan Moskou reizen we in stappen van ongeveer 1000 tot 2000 kilometer naar het oosten. Wie de afstand tussen Moskou en Vladivostok in één keer aflegt, verblijft precies een week in de trein. Een unieke, maar volgens sommige reizigers ook eentonige ervaring, vooral omdat het landschap in Siberië niet zo veel diversiteit kent. Wellicht helpt het feit dat de Russische treinen niet over een douchegelegenheid beschikken ook niet mee. Afijn, Eastpackers pakt het anders aan. We houden halt in zeven steden tussen Moskou en Vladivostok, waar we telkens één of twee nachten verblijven op ons op te frissen én meer te zien van de vele fascinerende steden en de natuur die hen omringt. In sommige steden (bijvoorbeeld het ballingsoord Chita of het lommerrijke Khabarovsk) ben je één van de zeldzame West-Europese toeristen. Rond Krasnoyarsk, Irkutsk en Vladivostok maak je unieke tochten door de prachtige natuur, ver buiten de gebaande paden.
De eerste stop is Jektarinaburg, op 1700 kilometer van Moskou het bestuurlijke centrum van de federatiestaat Oeral (één van de 12 die Russisch rijk is). Jekaterinaburg met ongeveer 1,3 miljoen inwoners de op vier na grootste stad van Rusland. Tussen 1924 en 1991 droeg de stad de naam Sverdlovsk, genoemd naar de revolutionair Jakov Sverdlov, handlanger van Vladimir Lenin in de Russische Oktoberrevolutie van 1917 en volgens velen nauw betrokken bij de executie van tsaar Nicholaas II een jaar later. Nicholaas II en zijn naaste familieleden stierven in Jekaterinaburg en hun rustplaats in een klooster buiten de stad is te bezoeken.
Jekaterinenburg ligt in de Centrale Oeral op ongeveer 50 kilometer ten oosten van de in de 19e eeuw officieel vastgestelde grens tussen Azië en Europa. De stad zelf claimt echter een Europese stad te zijn en heeft, om meer toeristen te trekken, zelfs een eigen intercontinentaal grensmonument op 2 kilometer (in oostelijke richting natuurlijk) van de stad geplaatst.
Russische treinen leggen gemiddeld ongeveer 60 tot 70 kilometer per uur af, waardoor we precies een dag nodig hebben om de tweede stop te bereiken: Novosibirsk. Met bijna 1,5 miljoen inwoners is Novosibirsk na Moskou en Sint-Petersburg de grootste stad van het land. Het is de hoofdstad van het Federale district Siberië en het belangrijkste industriële centrum van Siberië. Novosibirsk werd in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw het industriële hart van Siberië en na de Tweede Wereldoorlog ook een wetenschappelijk centrum met de bouw van Akademgorodok ("Academiestadje"), net buiten de stad, waar een groot aantal onderwijs- en wetenschappelijke instellingen geconcentreerd werd. We bezoeken Akademgorodok, een modelstad voor de Sovjetwetenschap.
De volgende stop, Krasnojarsk, is de eerste stad op de route die een daadwerkelijk minder welvarende indruk maakt. Na de val van het communisme stortte de economie in, explodeerde de werkloosheid en regeerden bendes de stad. Inmiddels gaat het een stuk beter en is Krasnojarsk weer veilig. Maar de grootste aantrekkingskracht schuilt in het Stolby Nationale Park dat vlakbij de stad ligt. Een bezoek aan de heuvels en rotsen is een welkome afwisseling na ruim een week treinen en steden.
Ruim 1000 kilometer naar het zuidoosten ligt Irkutsk, voor velen de belangrijke tussenstop op weg van Moskou naar Vladivostok. Eind 19e eeuw ging van Irkoetsk de Siberische Goudkoorts uit. Vanwege zijn historische allure wordt Irkoetsk ook wel "Het Parijs van Siberië" genoemd. Dat is wellicht enigszins overdreven, maar Irkutsk is een prima uitvalsbasis om het indrukwekkende Baikal Meer te bezoeken. Met een maximale diepte van 1642 meter en de oppervlakte van 31.500 km² (ongeveer zo groot als België) is het Baikalmeer het diepste meer en het grootste zoetwaterreservoir ter wereld. Sinds 1996 staat het meer op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Ongeveer 10 jaar geleden begonnen ecologen met het ontwikkelen van de toerisme infrastructuur en het aanleggen van wandel- en fietspaden langs het meer. We maken tijdens deze reis een indrukwekkende, uitdagende wandeling van circa 22 kilometer over de Great Baikal Trail.
De meeste toeristen leggen de tweede helft van de Transsiberische Spoorweg af zonder onderbreking. Van Irkutsk naar Vladivostok is het nog drie dagen en nachten reizen. Wij maken echter nog twee stops. Eerst in Chita, een stad van 300.000 inwoners waar amper toeristen komen, maar die zeker zijn charme heeft. De volgende halte, het groene en levendige Khabarovsk, ligt aan de machtige Amur rivier, die de grens met China vormt. In de jaren zestig van de 20e eeuw ontstond er hier een grensconflict tussen Rusland en China over een aantal eilanden in de rivier, dat bijna op een nucleaire confrontatie uitliep. Pas in 2005 werd een definitief grensakkoord bereikt.
Ongeveer 12 uur reizen vanaf Khabarovsk bereiken we tot slot Vladivostok, eindpunt van de Transsiberische Spoorlijn en toegangspoort tot Japan. De stad was, als basis van de Stille-Oceaanvloot van Rusland, jarenlang gesloten voor buitenlanders. In 1974 vond in Vladivostok een historische ontmoeting plaats tussen de secretaris-generaal van de Communistische Partij (CPSU), Leonid Brezjnev, en de Amerikaanse president Gerald Ford. Ook daarna mochten gewone burgers van buiten de Sovjet-Unie de stad echter niet bezoeken. Pas in 1992 werd Vladivostok na 70 jaar officieel geopend voor buitenlanders. De stad heeft momenteel 600.000 inwoners.
Vladivostok is het eindpunt van de treinreis, maar het begin van onze kennismaking met Japan. Een korte vlucht over de Japanse Zee brengt je naar Osaka en Kyoto. Als we in Japan zijn aangekomen (inmiddels 8 tijdzones vanaf Amsterdam), reizen we snel door naar het oude Nara, de eerste keizerlijke hoofdstad, met vele prachtige tempels (en een park met honderden loslopende herten als boodschappers van god).
Je zult wel even nodig hebben om de cultuurshock na ruim twee weken Rusland te verwerken, want de Japanse cultuur, religie, taal en geschiedenis lijken in weinig op die van Rusland. De steden zijn erg modern, maar het rijke verleden is nooit ver weg, vooral niet in de oude keizerlijke hoofdstad Kyoto. Kyoto bleef de hoofdstad van Japan tot het einde van de Edoperiode in 1868. Nadat de stad Edo was hernoemd tot Tokio (dat 'oostelijke hoofdstad' betekent), was Kyoto korte tijd bekend als Saikyo (西京), dat 'westelijke hoofdstad' betekent. De stad heeft niet alleen het oude keizerlijke paleis te bieden, maar ook ruim 1500 boeddhistische tempels en 400 Shinto heiligdommen, velen temidden van prachtige tuinen en heuvellandschappen.
Kyoto is, vanwege zijn imperialistische geschiedenis, ook bij uitstek de Geishastad van Japan. De term geisha wordt over het algemeen gebruikt om een gezelschapsdame aan te duiden die gekleed is in de typische, streng gestileerde kledij en die met klassieke Japanse muziek, zang en dans de avond van een gezelschap aangenaam opluistert. Letterlijk betekent geisha "kunstpersoon". In de 18e en 19e eeuw waren geisha's heel gebruikelijke entourage bij zulke gelegenheden. De wijk Gion in Kyoto is de bekende geishawijk en tot op het moment van vandaag kan men daar de geisha’s over straat zien lopen. In de jaren dertig trok de wijk gasten van heinde en verre, mannen uit de hoogste kringen van de zakenwereld en aristocratie. Daar streden zij met elkaar om de populairste geisha te onderhouden.
Op weg naar de laatste stop op deze reis, Tokyo, houden we ook nog halt in Hakone, aan de rand van het Fuji-Hakone-Izu Nationale Park, aan de oever van het Ashi Meer. Hakone biedt een fantastische uitvalsbasis voor bergwandelingen met vrij zicht op de mythische Mount Fuji (3800 meter), een actieve stratovulkaan die generaties van artiesten, filosofen en kunstenaars heeft geïnspireerd met haar perfect symmetrische vorm. Hakone is bovendien rijkelijk bedeeld met warmwaterbronnen met geneeskrachtige werking waardoor het onder Japanners bijzonder populair is.
In Hakone krijg je zodoende de kans om op te laden voor een kennismaking met de grootste metropoolregio ter wereld: Tokyo. Deze stad kan met recht een megapolis worden genoemd, waarin elke wijk een stad op zichzelf lijkt te zijn. We reizen met de metro naar een aantal van de mooiste wijken, waar we niet alleen een aantal tempels bezoeken, maar ook aandacht hebben voor de unieke Japanse entertainmentcultuur. Denk aan enorme arcadehallen, kattencafé ’s en uilencafé ’s (met loslopende katten en uilen, inderdaad), de onvermijdelijke karaokebars en 24/7 entertainmentindustrie. En oja, een bezoek aan Japan is natuurlijk niet compleet zonder afsluitend sushidiner.
Vlucht naar Japan (Osaka), trein naar Nara, sushi aan de lopende band, avondwandeling, overnachting in Japans boetiekhostel
Voor deelnemers aan deze reis kost deelname slechts € 15 voor 4 bijeenkomsten (normale prijs € 10 per bijeenkomst).
Je kunt voor deze reis kiezen uit verschillende boekingsopties. Je kunt hierbij kiezen voor de laagste prijs of voor meer flexibiliteit.
Onze prijs dekt de kosten voor de vluchten van Nederland naar Rusland en terug van Japan naar Nederland, alle vervoer ter plekke inclusief nachttreinen (4-persoons coupé's), overnachtingen in comfortabele accommodaties, alle rondleidingen, activiteiten en museumbezoeken, Eastpackers University, e-books, spellen, dagelijks ontbijt, wifi in de accommodaties, visum voor Rusland
Het deelnemersbedrag dekt alle genoemde kosten, maar is exclusief reisverzekering.
Je kunt onze masterclass Russische cinema super voordelig bijboeken. Tijdens 4 avondvullende bijeenkomsten krijg je 4 films te zien met inleiding en nabespreking door onze Ruslandexperts. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagavond 14 maart, 28 maart, 16 mei en 27 juni in Utrecht of Amsterdam. We vertonen (o.v.b.) Battleship Potemkin (1921), The Cranes are Flying (1957) en Moscow does not Believe in Tears (1979), Burnt by the Sun (1994), Leviathan (2014).
Vergelijk onze superscherpe prijzen eens met andere reisorganisaties. Zo biedt Djoser een vergelijkbare reis aan voor een bedrag vanaf € 3795. Deze prijs van Djoser is exclusief visum, exclusief entreegelden, reserveringskosten, servicekosten, en goed gevuld activiteitenprogramma. .
Waarom kiezen voor Eastpackers?
Veelgestelde vragen
Eastpackers maakt zo min mogelijk gebruik van speciaal afgehuurde busjes en dure externe touroperators omdat we vinden dat dit een authentieke ervaring en kennismaking met de lokale cultuur in de weg staat. Omdat we, waar mogelijk, met het lokale vervoer reizen (treinen, trolleybussen, busjes) krijg je een betere indruk van het land, maar moet je wel rekening houden met minder comfort. In de Russische treinen is over het algemeen geen airco en wifi aanwezig, wel stopcontacten en warm water. De ramen kunnen bijna altijd helemaal open.
Accommodaties zijn eenvoudiger dan je in Europa gewend bent, vooral in Siberië. Soms moet het programma kort van te voren worden aangepast. De ervaren reisleider van Eastpackers zoekt altijd een passende oplossing en neemt je veel (uitzoek)werk uit handen, maar houd er rekening mee dat niet alles zal gaan zoals van te voren gepland.
Tot slot moet je rekening houden met warm zomer weer., vooral in Japan. In Siberië is het overdag doorgaans 20-25 graden. In Japan 30-35 met een hoge luchtvochtigheid. Wij passen het programma hier waar nodig op aan.
Het visum voor Rusland moet je van te voren, in Nederland aanvragen. Eastpackers regelt de verplichte visumuitnodiging voor je. Alle visumkosten zijn inbegrepen in het deelnemersbedrag. Tegen een meerprijs handelen wij je visumaanvraag zelfs helemaal af. We brengen je paspoort dan naar de Russische ambassade en halen het ook weer op.
Omdat wij werken zonder winstoogmerk zijn onze prijzen gemiddeld slechts de helft van vergelijkbare aanbieders. Vergelijkbare (groeps)reizen naar Rusland en Japan kosten bij aanbieders zoals Djoker meer dan € 3500 en zijn exclusief excursies en visa. Bij Eastpackers zijn alle excursies inbegrepen. Wil je een museum of monument bezoeken dat geen onderdeel is van het programma? Dan betaalt Eastpackers deze kosten vaak ook. Wij vinden het namelijk belangrijk om deelnemers de gelegenheid te bieden om meer te leren over de geschiedenis en cultuur van de landen die we bezoeken.